Klimaatakkoord
Eerst even het kader schetsen rond de emissievrije zones. In het klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 dertig tot viertig grotere steden zero emissie zones invoeren voor stadslogistiek. Veel gemeenten willen zo’n emissievrije zone vanaf 2025 invoeren. Dat mag nu, maar ze moeten dat dan wel vier jaar van te voren aankondigen. Kortom: uiterlijk 2021. Wie in 2025 een nieuwe vrachtwagen koopt, moet kiezen voor een emissievrij exemplaar als men toegang wil tot een emissievrij gebied in een stad.
Voorbereiden
Gelukkig is er een overgangsregeling, waardoor niet iedereen vanaf 2025 meteen een nieuwe truck hoeft te kopen en emissievrij hoeft te gaan rijden. Zo kunnen ondernemers zich voorbereiden op de investering op zero-emissie materieel en die mogelijk laten samenvallen met de normale vervanging van het wagenpark. Het zal derhalve een kwestie van goed plannen van de investeringen worden.
Emissievrije zones
Er was grote behoefte aan duidelijkheid rond emissievrije zones in steden, en die is er nu. Er zijn eenduidige landelijke afspraken en een tijdsplanning maar, zo zegt staatssecretaris Van Veldhoven, er blijft ruimte om lokaal aandacht te geven aan de uitzonderingen op de regel. Standaard is nu echter afgesproken dat:
- Gemeenten kondigen minimaal vier jaar voor de invoering de ligging en omvang van de zero-emissiezone aan. Het is belangrijk om vroegtijdig aan iedereen duidelijkheid te geven.
- Alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten zero-emissie aan de uitlaat zijn om de zero-emissiezone voor stadslogistiek in te mogen.
- Alle bestel- en vrachtauto’s die rondrijden in de zero-emissiezone moeten vanaf 1 januari 2030 zero-emissie zijn.
Overgangsregeling
In het Klimaatakkoord is voor Euro 6 vrachtauto’s een overgangsregeling afgesproken voor bakwagens van 5 jaar en voor trekker-opleggercombinaties van 8 jaar. “Deze is vooral ingegeven om de afschrijvingstermijnen van deze voertuigen zoveel mogelijk te respecteren. Niet voor iedere logistieke sector gelden dezelfde afschrijvingstermijnen en het aanbod van geschikte emissieloze vrachtauto’s komt nog langzaam op gang”, aldus de staatssecretaris. De overgangsregeling betreft concreet:
- Euro 6 vrachtwagens die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn (bakwagens), respectievelijk maximaal 8 jaar oud zijn (trekker-opleggercombinatie) mogen uiterlijk tot 1 januari 2030 de emissievrije zone in rijden.
- Plug-in hybride vrachtauto’s hebben tijdelijk, tot 1 januari 2030, toegang tot de zero-emissie voor stadslogistiek, als zij daar aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden.
Dat laatste is nog wel een puntje van aandacht. Voor de toelating van plug-in hybride vrachtauto’s worden op dit moment de technische mogelijkheden in kaart gebracht om vast te stellen of een vrachtauto emissieloos rijdt. Aansluitend wordt in beeld gebracht op welke wijze dit juridisch verankerd kan worden.
Transportondernemers
Voor u als transportondernemer, u krijg hiermee te maken, is het goed om hier in uw investeringsplanning de komende jaren rekening mee te houden. Een vrachtwagen gaat immers meerdere jaren mee, dus de investering van nu bepaalt mede het gebruik van straks. Dit geldt uiteraard ook voor bestelbussen. Wij sparren hier graag met u over door.
Meer informatie
Wil u over dit onderwerp ook eens van gedachte wisselen met een van onze transportspecialisten, neemt u dan gerust contact met ons op. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!
Bron: TTM