Return home
Transportbedrijven moeten er voor zorgen dat chauffeurs die tussen landen rijden met tussenpozen naar huis kunnen. Iedere drie of vier weken zijn ze dan thuis, afhankelijk van het werkrooster. Het is geen verplichting voor de chauffeur. Maar het is wel een verplichting voor de werkgever ervoor te zorgen dat de chauffeur in staat wordt gesteld hiervoor te kiezen. Dit vraagt dus om een aantoonbare planning waarin rekening gehouden wordt met de return home.
Nu al moeten truckers aan het einde van een week verplicht rusten. Meestal gebeurt dat in de cabine van hun wagen, maar dat mag in de toekomst ook niet meer. Als chauffeurs onderweg moeten rusten, dan moet het bedrijf de overnachtingskosten in bijvoorbeeld een hotel of pension betalen.
Europese regels
Daarnaast zijn bijvoorbeeld Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs gedetacheerd bij een bedrijf uit een West-Europese lidstaat. Om misbruik te voorkomen, komt het Europees Parlement daarom met Europese regels voor het inhuren van truckers. Ook wil het parlement ervoor zorgen dat zij voortaan een faire beloning krijgen en de kans op uitbuiting wordt ingeperkt. Door deze maatregelen moeten de arbeidsomstandigheden van Oost-Europese chauffeurs hetzelfde worden als die van hun Nederlandse collega’s.
Tegengaan van fraude
Tegelijkertijd is het de bedoeling om fraude in de wegtransportsector aan te pakken en eerlijke concurrentie te laten ontstaan. Voortaan wordt geteld hoe vaak vrachtwagens de grens oversteken om gesjoemel met de regels tegen te gaan. Bedrijven die aan binnenlands vervoer in een andere lidstaat doen mogen nog steeds maximaal drie klussen in zeven dagen tijd aannemen (cabotage). En omdat bestelwagens steeds vaker worden gebruikt voor internationaal transport, vallen die straks ook onder de EU-regels voor wegtransporteurs. Busjes, bestelauto’s en andere kleinere voertuigen worden straks ook bij de grens geteld.
Eerlijke en gelijke regels
Het transportteam van Van Oers merkt bij haar klanten dat eerlijke en gelijke regels voor alle truckers wenselijk is. Oneerlijke concurrentie moet zoveel mogelijk ingeperkt worden. De arbeidsvoorwaarden zouden fatsoenlijk en eerlijk moeten worden. De transportbedrijven die zich keurig aan de regels houden mogen niet weg geconcurreerd worden door bedrijven die het wat minder nauw nemen.
De vraag die wel blijft hangen, is hoe er straks gehandhaafd kan worden en of er ook voldoende capaciteit is voor de handhaving. Ongetwijfeld wordt daar al druk over nagedacht.
Nu moet enkel nog het Europees Parlement zelf haar goedkeuring geven aan het Mobility Package. Dat staat voor juli op de agenda. Het transportteam van Van Oers volgt de regelgeving op de voet.
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs helpen u graag verder.