Vanoers.nlTransport en logistiekTransportsector staat voor flinke uitdagingen rondom duurzaamheid

Transportsector staat voor flinke uitdagingen rondom duurzaamheid 

Transportsector staat voor flinke uitdagingen rondom duurzaamheid

In de transportsector zijn al veel data aanwezig om duurzaamheidsinformatie op te leveren. Ook kleine mkb-bedrijven kunnen veel uit bijvoorbeeld brandstofnota’s en vrachtbrieven halen. Tegelijk zijn de normen voor het rapporteren nog onduidelijk. Dat bleek tijdens een rondetafelgesprek op 6 september jl, waarbij onder meer vertegenwoordigers van de accountancy, transporteurs, banken, verzekeraars en software-ontwikkelaars met elkaar spraken over het opleveren van duurzaamheidsinformatie in de transportsector. Namens het transportteam van Van Oers nam Demis van Loenhout deel aan de rondetafelgesprekken.

Het gesprek was een initiatief van Alfa accountants en adviseurs en vond plaats bij de NBA in Hoofddorp, onder leiding van Robert Mul van de NBA. Carol de Wit, sectormanager transport en logistiek bij Alfa, gaf aan dat we in Nederland praten over 14.000 vergunninghoudende transportbedrijven, waarvan ook veel ‘eigen rijders’, zelfstandigen met een vrachtwagen.

Vragen waar o.a. antwoord op werd gezocht:

  1. Waar halen we de data vandaan?
  2. Hoe komt de CO2-berekening tot stand?
  3. Hoe controleren we dat als accountant -> kwaliteit van de data, de toewijzing aan de zending, de CO-uitstoot etc.?
  4. Is de kwaliteitseis van de kleine transport gelijk aan die van de multinational?

CSRD

De Europese duurzaamheidsrichtlijn CSRD verplicht bedrijven om te rapporteren over bijvoorbeeld de CO2-uitstoot van hun transport. De deelnemers constateerden dat er nog flinke uitdagingen liggen om tot gemeenschappelijke oplossingen te komen. Softwarepakketten zijn vaak nog onvoldoende ingericht op CO2-rapportages, of kleinere spelers beschikken hier nog niet over.

Samenwerking tussen de verschillende actoren is belangrijk, maar dat is op dit moment nog niet goed geregeld. De CSRD raakt de gehele keten en moet niet worden gezien als administratieve last, maar als een kans voor samenwerking, zo werd gesteld.

Belangrijke uitkomst was dat ISO 14083, de internationale standaard voor het toewijzen van CO2-uitstoot aan activiteiten in de transportketen, een uniform kader biedt voor alle partijen om CO2-rapportages betrouwbaar vorm te geven. “De ISO-norm is een wereldwijde norm, daarmee is het geen Nederlands feestje”, aldus de deelnemers.

Data

De kwaliteit van de data is van groot belang. Hoewel er genoeg systemen en normen zijn voor de verwerking van data, is het net als bij een flipperkast: “Je gooit er data in en dan komt er iets uit, maar de kwaliteit van de data is belangrijk,” zo werd gesteld.

Verschillende systemen voor CO2-vastlegging mogen niet leiden tot oneerlijke concurrentie in de sector. “Ik wil me als vervoerder op het gebied van duurzaamheid kunnen onderscheiden van mijn verlader en niet alleen op prijs concurreren,” benadrukte een deelnemer.

Daarnaast is er een actieve rol weggelegd voor accountants in de samenstelpraktijk. “Kleine eigen rijders weten vaak pas na een gesprek met hun accountant wat ze echt verdiend hebben.” De vraag is dan met name of de relevante data wel beschikbaar is voor CO2-uitstootberekeningen en toewijzingen.

Rodetafelgesprek

De kern zit in Scope 3 van de CSRD-wetgeving. Grote bedrijven zullen uitvragen doen bij ketenpartners, waaronder mogelijk kleinere transporteurs die als charter opereren voor de CSRD-plichtige partijen. Hierbij gaat het om CO2-uitstoot per zending (CO2 per ton/km). Belangrijke gegevens zijn onder andere afstand, gewicht, brandstofverbruik en volume. De vraag is of al deze gegevens zijn geregistreerd. Dit zal bij de kleinere partijen niet altijd het geval zijn, maar het is wel belangrijk om hiermee te starten om later aan de mogelijke vraag te kunnen voldoen. Bovendien is er een kans dat vanaf 2027 CO2-beprijzing zal worden ingevoerd, waarbij dergelijke gegevens ook van belang zullen zijn. De methodiek voor het berekenen van de CO2-uitstoot is inmiddels gestandaardiseerd en vastgelegd in ISO 14083

Bovenstaande zou moeten leiden tot andere gesprekken met verladers over hoe we samen de CO2-uitstoot kunnen verminderen, bijvoorbeeld door:

  • Zendingen anders in te delen
  • Andere levertijden te overwegen
  • Route-optimalisatie toe te passen
  • Etc.

De CSRD biedt mogelijk de eerste kans voor de transportsector om echt samen te werken in de keten, gestimuleerd door wetgeving.

Als transportaccountants gaan wij graag verder in gesprek met u als transporteur om bovenstaande problematiek aan te pakken, samen met onze duurzaamheidsspecialisten. Wilt u hierover verder sparren, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Meer informatie

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of stippelt u graag samen de juiste route uit? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

Neem contact op

Bron: Vierde voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing voorjaar 2024, nr. I E NW/BSK-2024/147198, Ministerie IenW, 30 mei 2024

demis van loenhout
Demis van Loenhout
Senior manager accountancy
Bekijk onze openstaande vacatures op Werken bij Van Oers.
  • icon
demis van loenhout
Demis van Loenhout

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Demis van Loenhout
Demis van Loenhout | Senior manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!