Bezuinigingen
Een van de grootste budgettaire verschuivingen die de transport- en logistieke sector direct gaat raken is de eerder aangekondigde bezuiniging van € 2 miljard op het Mobiliteitsfonds. Deze bezuiniging volgt op een eerdere bezuiniging van € 4 miljard. Al eerder trok Transport en Logistiek Nederland (TLN) aan de bel dat er te weinig geld is om de infrastructuur in Nederland te onderhouden. Uit onderzoek blijkt dat het beroepsgoederenvervoer per jaar € 1,7 miljard schade oploopt. Door extra kortingen loopt de schade naar verwachting verder op.
Verduurzaming
Er is wel goed nieuws voor ondernemers die vaart willen maken met de omschakeling naar zero-emissievoertuigen. TLN pleit al jaren voor meer middelen voor verduurzaming van de transportsector en is verheugd dat de zogenaamde terugsluis van de vrachtwagenheffing volgend jaar beschikbaar komt. Door deze voorfinanciering kunnen ondernemers hierdoor al in 2024 gebruik maken van financiële middelen om te verduurzamen ondanks dat de vrachtwagenheffing pas in 2026 ingevoerd zal worden. Dit is cruciaal voor de verduurzaming van de transportsector, omdat ondernemers nu investeringsbeslissingen moeten kunnen maken voor een duurzame toekomst.
Vrachtwagenheffing
In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. De opbrengst daarvan moet al vanaf volgend jaar terugvloeien naar de sector. Inmiddels zijn de contouren duidelijk van de maatregelen die daarmee worden gefinancierd. De hoogte van de heffing staat momenteel op 0,15 ct per km, maar er zijn al studies die zeggen dat deze prijs omhoog moet om zo een grotere prikkel te geven om beladingsgraden te verbeteren. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meldt dat de minister na overleg met Evofenedex, TLN en Vern, het Stimuleringspakket 2024-2025 voor de innovatie en verduurzaming van de vervoerssector heeft vastgesteld. Dat pakket bevat € 70 miljoen aan uitgaven in 2024 en € 100 miljoen in 2025. Daarvan gaat volgend jaar € 45 miljoen naar aanschafpremies (AanZET-subsidie) voor zero-emissie vrachtwagens. Een jaar later is via die regeling € 55 miljoen beschikbaar.
Laadinfrastructuur
Verder komt in 2024 € 10 miljoen extra beschikbaar voor laadinfrastructuur, bovenop de bijdrage vanuit het klimaatfonds. In het komende voorjaar wordt duidelijk waaraan de resterende € 15 miljoen (2024) en € 45 miljoen (2025) worden besteed. De gelden moeten vanuit de inkomsten van de vrachtwagenheffing worden terugbetaald zodra die van start gaat. Door die voorfinanciering is voorkomen dat de AanZET-subsidieregeling onderbroken wordt, meldt het ministerie. Die regeling wordt namelijk gefinancierd uit het Klimaatakkoord en eindigt dit jaar. Naast het stimuleringspakket voor de komende twee jaar, werkt het ministerie ook aan invulling van de maatregelen waar vanaf 2026 geld naartoe gaat. ‘De inzet is het meerjarenprogramma 2026-2030 op Prinsjesdag 2024 te publiceren’, meldt het ministerie.
Uiteraard houden wij u op de hoogte wanneer er meer bekend wordt rondom de diverse subsidieregelingen
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. Neem contact met ons op via onderstaande button of per mail:Â info@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!