Vrachtwagenheffing
De realisatie van het heffingssysteem verloopt volgens planning. De verwachting is dat de vrachtwagenheffing medio 2026 start. Volgend jaar zal er een definitieve startdatum worden bepaald.
Het afgelopen halfjaar zijn volgens het ministerie weer belangrijke stappen gezet op weg naar de start van de vrachtwagenheffing. Zo heeft RDW twee belangrijke aanbestedingen voor de realisatie van het heffingssysteem afgerond en is er gestart met het toelaten van Europees opererende toldienstaanbieders (EETS-aanbieders). Ook is het Meerjarenprogramma (2026-2030) voor de innovatie en verduurzaming van de vervoerssector vastgesteld en zijn er subsidies verleend voor de aanschaf van elektrische trucks (AanZET) en laadinfrastructuur (SPriLa). De subsidies zijn betaald vanuit het mobiliteitsfonds en worden na de start van de heffing terugbetaald vanuit de inkomsten van de vrachtwagenheffing. In 2025 worden beide subsidieregelingen opnieuw opengesteld.
Nota van wijziging
Onlangs werd bekend dat Madlener een nota van wijziging heeft ingediend omdat de Europese regels voor tolheffingen zijn gewijzigd. Belangrijkste voorstellen zijn dat:
- BE-trekkers straks niet onder de vrachtwagenheffing zouden vallen en
- dat het tarief per gereden kilometer ook op CO2-uitstoot wordt gebaseerd. Schone en zuinige vrachtwagens ontvangen een flinke korting op het tarief.
Het wordt dus belangrijk om straks goed naar de kostprijs te kijken. Het eurovignet zal worden afgeschaft en de MRB gaat naar het laagste tarief. Daarvoor in plaats komt dan deze heffing. Wat doet dat in de kostprijs per kilometer? Wij helpen u hier graag bij verder.
Meer informatie
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of stippelt u graag samen de juiste route uit? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. U kunt contact opnemen via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.
Algemeen - Contact
Neem contact op met Van Oers
Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 2 werkdagen contact met u op!
Bron: TTM