Vanoers.nlTransport en logistiekWet vrachtwagenheffing aangenomen

Wet vrachtwagenheffing aangenomen 

Wet vrachtwagenheffing aangenomen

Inmiddels heeft de Tweede Kamer de wet vrachtwagenheffing aangenomen welke moet ingaan op 1 januari 2027. Vanaf dat moment gaan binnen- en buitenlandse vrachtwagens op de snelwegen en enkele provinciale wegen een heffing voor het gebruik betalen. Ter compensatie vervalt het eurovignet en zal de Motorrijtuigenbelasting dusdanig verlaagd worden dat het wel nog steeds past binnen Europese wetgeving.

Overbrugging huidige subsidieregeling

In de vorige nieuwsbrief haalden we de AanZET subsidie aan. Een subsidieregeling om de aanschaf van emissievrije vrachtauto’s te stimuleren. Deze subsidieregeling gaat in medio 2022 in en loopt tot eind 2024. De discussie die nu ontstaat in de Kamer is hoe het gat van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2026 overbrugt kan worden om het ontstaan van een zogenaamd financieringsgat te voorkomen. De opbrengst van de vrachtwagenheffing zal namelijk voor een groot deel worden terug gesluisd naar de transportsector waar het zal worden besteed aan innovatie en verduurzaming. Mocht er van medio 2025 tot januari 2027 een financieringsgat ontstaan, dan zal men in deze overbruggingsperiode minder gestimuleerd worden om emissievrije vrachtwagens aan te schaffen.

Uitdagingen

TLN gaf onlangs al aan dat er een enorme transitie plaats moet vinden om de veertig grootste steden in ons land vanaf 2025 te bevoorraden met vrachtwagens die op elektriciteit of waterstof rijden. Hiervoor is berekend dat zo’n 12.000 zero-emissievrachtwagens nodig zijn. Daarvoor zal ook de laadinfrastructuur behoorlijk moeten worden uitgebreid.

Diverse ondernemersverenigingen geven aan dat de investeringen in deze zero-emissie vrachtwagens al snel drie keer zo hoog liggen dan investeren in een normale diesel (al zijn deze aanschafprijzen de laatste maanden ook behoorlijk gestegen), waarbij de huidige bestaande subsidieregelingen onvoldoende zijn om deze enorme investeringen in een versnelling te krijgen. De terugsluis van de kilometerheffing moet hierbij zeker helpen, maar die komt dus pas vanaf 2027 op gang. Er ligt dus een ‘voorfinancieringsvraagstuk’.

RAI vereniging maakt zich daarnaast zorgen over de langzame groei van de laadinfrastructuur. Deze is momenteel ruimschoots onvoldoende om aan de toekomstige behoefte te kunnen voldoen. De Tweede Kamer stemde onlangs in met een motie voor nader onderzoek naar de beschikbaarheid van voldoende laad- en tankinfrastructuur, inclusief waterstof.

Meer informatie

Wilt u meer informatie of heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact met ons op via onderstaande button of per mail: info@vanoers.nl.

demis van loenhout
Demis van Loenhout
Senior manager accountancy
Bekijk onze openstaande vacatures op Werken bij Van Oers.
  • icon
demis van loenhout
Demis van Loenhout
Van Oers Transport en logistiek

Op zoek naar een adviseur in de Transportsector?

U zoekt een adviseur die de transport en logistieke sector begrijpt, de sector die voortdurend in beweging is. Wij adviseren en ondersteunen en attenderen u op alle mogelijkheden, kansen en risico’s. Grip op uw onderneming met onze transportspecialisten.
Meer informatie
Coronavirus en wegtransport

Schrijf u in voor de nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Demis van Loenhout
Demis van Loenhout | Senior manager accountancy
Wilt u meer informatie over dit onderwerp?
Neem contact op met onze specialisten via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres. Zij helpen u graag verder!